Een jodendom zonder de Talmoed.

Als we vandaag de dag aan het jodendom als religie denken,denken we gelijk aan           het rabbijnse jodendom.Dat is ook niet zo vreemd, aangezien de overweldigende meerderheid van de religieuze joden hier toe behoren.In feite is het het normatieve jodendom.De Talmoed speelt een belangrijke rol in het jodendom. Er word verschil gemaakt tussen de Jeruzalemse Talmoed en de Babylonische Talmoed.De eerste is in de 4e eeuw in de buurt van Jeruzalem ontstaan, de tweede is tussen 500 en 1000 in Mesopotamië ontstaan.Allebei hebben ze dezelfde Misjna als kern, maar de commentaren er op(de zogenaamde Gemara) verschillen.Nu is dus de vraag; wat is in vredesnaam de Misjna en wat zijn de Gemara?

Er werd altijd verschil gemaakt tussen de Geschreven Wet en de Mondelinge Wet.De Geschreven Wet staat in de Thora.De Thora zijn de eerste 5 boeken van wat de christenen het Oude Testament noemen.De Mondelinge Wet zijn de interpretaties en de uitleg van de joodse religieuze autoriteiten. Na de verwoesting van de Tweede Tempel in het jaar 70 veranderde het jodendom ingrijpend.De Tempel had een centrale functie in het jodendom.De Tempel had functies die de lokale synagogen niet hadden.De offerdienst vond er plaats.Na de verwoesting konden delen van de joodse religieuze wet, de halacha, niet meer worden uitgevoerd.Ook ontstond er, na de verpletterende nederlaag van de Bar Kochba opstand,een grotere diaspora. Er was dus overigens al een diaspora, maar die groeide dus.Na deze gebeurtenissen is de codificatie van de Mondelinge Wet begonnen.Dit is dus de Misjna.De commentaren op de Misjna worden de Gemara genoemd.

Het rabbijnse jodendom zou je kunnen zien als de ideologische opvolgers van de Farizeeën.Misschien doet dit wenkbrauwen fronzen, en doet deze uitspraak polemisch aan. Maar niks is minder waar. De Farizeeën waren de felste tegenstanders van Jezus Christus in het Nieuwe Testament.Het begrip Farizeeër heeft daardoor een hele negatieve lading gekregen.Zelfs in een grotendeels geseculariseerde cultuur zal niemand de term ‘Farizeeër’ als een compliment opvatten.Naast de Farizeeërs spreekt het Nieuwe Testament ook over de Sadduceeërs. Waar de Farizeeërs vaak uit meerdere lagen van de bevolking kwamen, waren de Sadduceeërs een wat elitaire priesterskaste. De Farizeeërs hielden sterk vast aan zowel de Geschreven Wet als aan de Mondelinge Wet.De Sadduceeërs daarentegen hechtte vooral belang aan de Geschreven Wet.

Het Karaitische jodendom heeft de Talmoed altijd afgewezen.Over het ontstaan van deze stroming bestaan verschillende theorieeen. Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat de 11e eeuw gezien kan worden als de ‘Gouden Eeuw’ van het Karaitische jodendom.Zeker 10 procent van de joden hing deze stroming aan.Het Karaitische jodendom erkent alleen de Geschreven Wet (de Thora). Dit heeft verschillende implicaties.Zo word er op een andere manier vastgesteld of iets kosher is dan in het rabbijnse jodendom.Ook word er op een verschillende manier vastgesteld of iemand joods is. In de Bijbel komen er een paar voorbeelden voor van Israelieten die met vrouwen van een ander volk trouwden. Er is geen enkele twijfel geweest over de ‘joodsheid’ van de nakomelingen uit deze huwelijken. De Karaiten vinden dan ook dat het jodendom door het vader word overgedragen.Hier verschillen ze dus sterk van mening met het rabbijnse jodendom.    Het idee dat het joods zijn via de moeder word overgedragen is ontstaan na de Babylonische ballingschap,in de 6e eeuw voor Christus. De Karaiten hebben, ondanks de verschillen die er ook zijn, een paar opmerkelijke overeenkomsten met de Beta Israel.   De Beta Israel zijn de joodse gemeenschappen die in Ethiopie, en door immigratie, en Israel te vinden zijn. Beiden hechtten ze geen waarde aan de Talmoed en geloven ze dat het joods zijn door de vader word overgegeven.Een groot verschil is dat de Karaieten de Talmoed bewust hebben afgewezen, en dat de Beta Israel geen weet hadden van de Talmoed.Dit doordat ze lang geisoleerd geleefd hebben van andere joodse gemeenschappen. Na hun aankomst in Israël zijn veel Beta Israel wel overgegaan tot het rabbijnse jodendom.Dit zodat de staat Israël hun duidelijk als joods kon aanmerken.

Er zijn zo’n 30.000 Karaiten , waarvan er 25.000 in Israel wonen.Verder zijn er nog kleine gemeenschappen op de Krim, en in de VS.Een groot gedeelte van de Karaiten in Israël hebben roots in Egypte. Hun afwijzing van de Mondelinge Wet en de Talmoed doet me denken aan het Sola Scriptura principe wat in het protestantisme leeft. Er is immers alleen plaats voor de Schrift en niet voor de Traditie. Ook zijn er parallellen met het Koranisme.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s